About Bowers & Wilkins

John Bowers

"Voor een beter product bestaat er altijd een markt."

Deze eenvoudige redenering geeft precies aan hoe John Bowers zijn bedrijf benaderde. En dit is vandaag de dag, twintig jaar na zijn dood, nog steeds de stuwende kracht achter Bowers & Wilkins.

John Bowers, geboren in 1922, voegde zich tijdens de Tweede Wereldoorlog bij het Royal Corps of Signals, waar hij als officier van speciale eenheden clandestien radiocontact onderhield met de verzetsbewegingen van de geallieerden in bezet Europa. Hij was gestationeerd in het wereldberoemde Bletchley Park, maar heeft tevens veel tijd achter de vijandelijke linies doorgebracht. Het was gedurende zijn tijd bij de gewapende strijdkrachten dat hij Roy Wilkins ontmoette, die later zijn naam aan de andere helft van Bowers & Wilkins zou geven.

Na de oorlog studeerde hij aan het Brighton Technical College, waar hij zijn diploma Telecommunicatietechniek haalde. Met al die ervaring en een diploma op zak besloot hij om samen met zijn voormalige legercollega Wilkins in Worthing een radio & TV speciaalzaak te openen, Bowers & Wilkins Ltd genaamd.

John Bowers was een enthousiast liefhebber van klassieke muziek en het duurde dan ook niet lang voordat de winkel alleen nog maar met HiFi apparatuur werkte. Hij was een enthousiast concertganger, maar teleurgesteld over de geluidskwaliteit van zelfs de beste apparatuur uit die tijd en besloot daarom de kwaliteit te verbeteren door bestaande luidsprekers aan te passen. Dankzij deze experimenten realiseerde hij zich dat hij een goede aanleg voor luidsprekerontwerp had.

Hij begon zelf luidsprekers te ontwerpen en te bouwen in een speciaal daarvoor verbouwde garage achter de winkel, die tevens fungeerde als magazijn voor de producten van zijn nieuwe bedrijf, B&W Loudspeakers Ltd. De eerste van deze nieuwe producten was de P1. Het was een 1,20 meter hoge houten luidspreker met eenheden van EMI en Celestion.


John’s bedrijf streefde er van meet af aan naar om een merk te ontwikkelen en te perfectioneren dat de beroemdste artiesten ter wereld zou aanspreken. Een merk dat evenveel aandacht besteedde aan geluidstechniek als aan stijl, en met producten van ongeëvenaarde kwaliteit. De basisfilosofie van Bowers & Wilkins blijft onveranderd: een high fidelity luidspreker dient voor het oor hetzelfde te zijn als wat een glazen venster voor het oog is − een open doorgang voor het beeld, zuiver en in elke nuance een getrouwe weergave van het origineel.

De P1 was een succes en John Bowers gebruikte de winst ervan om een reeks meetapparaten aan te schaffen: een Radiometer oscillator en een penrecorder. Dankzij deze apparatuur kwam iedere luidspreker die B&W Loudspeakers Ltd produceerde met zijn eigen meetcertificaat.

Na de P1 kwam de P2, die er ongeveer hetzelfde uitzag maar een andere luidsprekerbezetting had. Het doel van John Bowers was echter om in zijn eigen bedrijf een complete luidspreker te ontwerpen en te bouwen. Die wens werd in 1969 vervuld met de DM70: een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van Bowers & Wilkins. De DM70 had een zeer opvallend gevormde kast, met een elektrostatische midden/hoog eenheid. Deze luidspreker werd zeer goed ontvangen, wat Bowers tot nog grotere dingen aanzette en voor Bowers & Wilkins de Europese en wereldwijde markt openlegde. In 1973 werd maar liefst 60 procent van de productie van Bowers & Wilkins geëxporteerd, waarvoor het bedrijf de eerste Queen’s Award for Industry ontving.

Gedurende zijn hele carrière had John een hechte band met opnametechnici, die hem essentiële informatie gaven over de manier waarop luidsprekers konden worden verbeterd. Het resultaat van deze relatie was de introductie door B&W in 1979 van de beroemde 801, die in bijna alle klassieke opnamestudio’s over de hele wereld, zoals EMI Abbey Road, Decca en Deutsche Grammophon, al snel als referentieluidspreker werd gebruikt.

In de jaren tachtig verdiepte Bowers zich meer en meer in het onderzoeks- en ontwikkelingswerk van het bedrijf en speelde hij een grote rol bij de oprichting en uitbreiding van de Steyning Research Establishment.

Door onderzoek en productie van elkaar te scheiden, was er meer ruimte voor een vrije gedachtegang en experimenten, wat later zou leiden tot de meest innovatieve, iconische en geweldig populaire producten van Bowers & Wilkins. Dit was één van de belangrijkste principes van John Bowers en is ook nu nog een van de kernwaarden van Bowers & Wilkins.

Bowers bleef overigens een toegewijde liefhebber van klassieke muziek. Bowers & Wilkins bleef ernaar streven om de luisteraar via hun luidsprekers zo dicht mogelijk bij de klank te brengen die artiesten en technici tijdens de opname in de studio horen. John Bowers is in 1987 overleden, maar zijn visie vormt nog steeds de basis van het bedrijf dat hij heeft opgericht. De Steyning Research Establishment blijft innoveren en Bowers’ passie voor technologische experimenten is terug te vinden in de Nautilus en andere, nieuwe producten van Bowers & Wilkins.

Copyright © 2014 Bowers & Wilkins. All rights reserved.